Elektrické tlačné vozíky jsou opravdu velmi exotickým řešením elektrického pohonu, nicméně funkčním řešením.Výhodou takového řešení je snadná "demontovatelnost" elektrického pohonu a možnost zkonstruovat vozík tak, že je schopný pojmout velké množství užitečného nákladu (rozhodně více než brašny na nosiči). Vzhledem ke svému prostoru a nízkému těžišti, vozíky často vybízí k použití olověných baterií jakožto zdroje elektrické energie (nicméně v dnešní době již "olovo" opravdu nedoporučuji, ledaže by jste měly nějaký superlevný zdroj těchto baterek). Nevýhod je ovšem také mnoho a to zejména vyšší váha takového řešení pohonu, horší jízdní vlastnosti, vozíky nejsou příliš vhodné pro jízdu v terénu a obtížná je též manipulace se soupravou kolo - kárka (když potřebujete někam nacouvat, přenést kolo přes koleje apod.)
V každém případě, co se týká kutilského přístupu, nabízejí tyto vozíky opravdové vyžití...
Nyní představím některé konstrukce vozíku, povětšinou domácí řešení, které se mi podařilo "vyhrabat" na internetu:
Tlačný vozík Velocirator Mk. I mé (a Kosťovo) konstrukce - Váha 7 kg + 2 kg Li-ion baterka 8S6P (29,6 V, 17,4 Ah). Rychlost po rovině se šlapáním 40 km/h. Dojezd se šlapáním 50 km (může být i více, záleží na výškovém profilu trasy a kondici jezdce). Více o tomto projektu v tomto blogu naleznete zde
Ride Kick Trailer - komerční dvoukolový tlačný vozík vyráběný v USA. Váží 18,6 kg (verze s Pb bateriemi), má výkon 500W, jede max. 30 km/h a s olověnými bateriemi 2 x 12V/12Ah má dojezd 20 km/h. Lze též zakoupit s lepšími (lehčími a disponující větší kapacitou) LiFePO4 bateriemi. Jeho technologie pohonu je velice jednoduchá: komutátorový motor (s uhlíky) pohání řetězovým převodem 1 kolo vozíku. Převodový poměr nemusí být příliš velký, protože vozík má malé kolečka (ty jsou samy o sobě již převodem do pomala). Technologie v podstatě jako u Velociraptoru Mk. I (Velociraptor je však lepší vozík...)
Skvělé minimalistické řešení tlačného vozíku, který slouží pouze k pohonu a veze pouze 2 své olověné baterie. Vozík nemá ani svislý čep (ten při špatném řešení často způsobuje problémy s naklápěním jednostopého vozíku k jedné straně, bez toho kloubu bude ale vozík špatně zatáčet na místě)
Elektrický tlačný vozík za lehokolo jednoho českého konstruktéra. Fantastické je na něm řešení pohonu. Je použit komutátorový převodový motor, dle fotografie MY1016Z2 či MY1016Z3 (o výkonu 250 a 350W), který řetězem pohání hnací kolo tlačné kárky. Hnací řetěz vede přes přehazovačku, takže lze na kazetě hnaného kola kárky měnit převodový poměr. To znamená, že do kopce či v technické pasáži můžeme zařadit lehký a silný převod a motor udržujeme stále ve svých optimálních otáčkách a na rovině zase zařadíme těžký převod do rychla a tím využijeme výkon motoru. Je to optimální řešení. Nevýhodou snad jen může být, že budeme mít plné ruce práce s řazením (lehokolo + hnací vozík) + ovládání plynu. Olověné baterky bych však umístil níže...
Jednostopý tlačný vozík, který k pohonu používá nábojového motoru, dle vzhledu převodového, který je lehčí než přímo hnaný a má v sobě integrovanou volnoběžku a tak, pokud je vypnutý, neklade při jízdě odpor. V kanystru je schovaná baterka.
Profesionální jednostopý nákladní vozík YAK Bob Trailer kutilsky elektrifikovaný zřejmě převodovým nábojovým motorem a vybavený fotovoltaickými články pro dobíjení baterky.
Další konstrukce tlačného vozíku z nábojovým, pravděpodobně převodovým motorem a 4 ks olověných VRLA baterií.
Dvoustopý tlačný vozík vybavený zřejmě 1000W komutátorovým motorem, který řetězovým převodem přenáší otáčky na jedno hnané kolo. Jako zdroj elektrické energie opět slouží olověné akumulátory.
Jednostopý tlačný vozík "klasické" (á la YAK Bob trailer) poháněný nábojovým motorem.
Kutilská souprava - jakýsi elektrický "skútr" s tlačným vozíkem vybaveným nábojovým motorem.
Elektrický tlačný vozík postavený na základě stejného nákladního vozíku jako jsem použil já u svého Velociraptoru Mk. I. V tomto případě je však k pohonu použit přímý nábojový motor, což je konstrukčně jednodušší řešení, nicméně tento typ motoru je velice těžký (7 kg, samotný motor váží jako celý vozík) a pokud jej nevyužíváme, kladě při jízdě odpor.
Elegantní dvoukolový vozík poháněný zřejmě převodovým elektrickým motorem. Druhý stupeň redukce obstarává řetězový převod.
Tento dvoukolový tlačný vozík s 1000W komutátorovým elektromotorem a dvěma obřími olověnými bateriemi je opravdu "těžká váha" a bude vážit odhadem tak min. 50 kg.
Další "klasická" jednokolová konstrukce vozíku.
Moc pěkný dvoukolový vozík.
Další "olověné" dvoukolové monstrum používané k pohonu lehotříkolky.
Moc pěkný jednokolový vozík poháněný nábojovým motorem. Baterka je umístěna před zadním kolem.
Další elektrifikace Bob traileru (s odpruženým kolečkem) nábojovým motorem.
Dvoukolový tlačný vozík poháněný motorem MY1016.
Další konstrukce jednostopého vozíku poháněného nábojovým motorem.
Velice výkonný, minimalistický a lehký tlačný vozík poháněný modelářským motorem napájeným ze dvou modelářských Lithium-polymerových baterií. Též řešení bez svislého čepu.
A opět "těžká váha," jednokolový vozík s komutátorovým motorem (odhaduji na výkon 1000W) a třemi olověnými baterkami (36 V).
A zde tento vozík po upgradu na pohon modelářským "outrunnerem."
Krásná a čistá konstrukce jednokolového vozíku s nábojovým motorem.
Dvoukolový tlačný vozík.
Jednokolový vozík s olověnými akumulátory a poháněný převodovým elektromotorem.
I dřevo je naprosto legitimní materiál pro stavbu elektrického tlačného vozíku. Pohon vozíku je dvěma motory MY1016, jedním o výkonu 250W a druhým o výkonu 350W. Dají se postupně zapínat a tím regulovat výkon. Baterie jsou 2 x 12V/18A AGM VRLA (olověné) - pohání 350W motor a 2 x 12V/12A AGM VRLA - pohání 250W motor. Max. rychlost je 32 km/h, dojezd 24 km a váha vozíku je 34 kg.
Kromě elektrických tlačných vozíků, existují i "kutilské" tlačné vozíky poháněné benzínovým motorem:
Jako fajn věc, ale k čemu je to ve skutečnosti dobré? To za sebou budu tahat elektrickou centrálu? To mi nepřijde jako nějaký super plán. To raději budu jíst a užívat liposomální vitamín C a budu mít více energie, abych mohl normálně šlapat. Jako tahat za sebou motor... to je fakt moc. :D
OdpovědětVymazat