Když jsem začal řešit koncept elektrického tlačného vozíku, provedl jsem tuto základní rozvahu, týkající se jízdních odporů kola a z toho plynoucího výpočtu výkonu motoru. Tento výpočet lze použít samozřejmě na jakékoliv jízdní kolo/elektrokolo, netýká se pouze tlačného vozíku. . .
1.Jízdní Odpory a výpočet výkonu asistenčního vozíku
Abychom se mohli dobrat k
výkonu potřebnému k pohonu asistenčního vozíku, je třeba začít
s výpočtem jednotlivých jízdních odporů. Jsou to v podstatě
velmi jednoduché počty, které nám však vyjeví velmi zajímavé
skutečnosti.
1.1.Valivý odpor
m –
celková hmotnost jezdce kola a vozíku v
kg [kg}
(zvoleno 90
+ 15 + 15 = 120 kg)
g –
gravitační konstanta (9,81
m/s2)
f –
součinitel odporu valení (zvolen odpor asfaltu, 0,015)
α
– úhel sklonu
vozovky (jízda po rovině)
1.2.Odpor vzduchu
cx – součinitel odporu vzduchu (zvolena hodnota pro horské kolo 0,69)
Sč
– čelní plocha [m2] (zvolena hodnota pro horské
kolo 0,57 m2)
ρ –
hustota vzduchu (zvoleno 1,26 kg/m3)
vv
– výsledná (náporová) rychlost proudění vzduchu kolem vozidla
[m/s] (zvoleno 6,94 m/s = 25 km/h)
Součinitele
odporu vzduchu a čelní plocha různých druhů jízdních kol:
1.3.Odpor stoupání
Stoupání
vozovek se uvádí v procentech a tato hodnota znamená o kolik metrů
stoupne vozovka na sto metrech. Přepočet stoupání v procentech na
stupně se provede dle tohoto vzorce:
S – stoupání vozovky v % (zvoleno 10%)
m –
celková hmotnost jezdce kola a vozíku [kg} (zvoleno 90 + 15 + 15 =
120 kg)
g –
gravitační konstanta (9,81
m/s2)
1.4.Odpor zrychlení
Vzhledem
k relativně malé váze soustavy kolo, vozík, jezdec můžeme tento
odpor s klidným svědomí zanedbat
1.5.Vlastní výpočet hnací síly a výkonu asistenčního vozíku
FT
– trakční (hnací) síla [N]
Ff
– odpor valení [N]
Fv
– odpor vzduchu [N]
FS
– odpor stoupání [N]
Fi
– odpor proti zrychlení [N] (zanedbali jsme)
Výpočet
hnacího výkonu asistenčního vozíku pak provedeme dle
následujícího vztahu:
PK
– hnací výkon na kole asistenčního vozíku [W]
FT
– trakční (hnací) síla [N]
v–
rychlost vozidla [m/s]
Dle
těchto vztahů jsme si vypočítali, že pokud bude soustava
kolo-vozík-jezdec vážit 120 kg a bude se pohybovat do svahu o
stoupání 10% bude třeba na kolo hnacího vozíku dodat 1121,23 W
výkonu. Nyní přikládám tabulku, kde jsou podle výše uvedených
vzorců vypočteny jednotlivé trakční síly a hnací výkony pro
jednotlivé rychlosti a stoupání. Hnací výkony jsou pak uvedeny v
zelených polích.
Z
následující tabulky je patrné, že odpor vzduchu je pěkný
prevít, protože roste kvadraticky, tudíž se stoupající
rychlostí stále více mluví do hry. Ovšem jak je patrné, při
rychlostech jenž se uplatňují při jízdě na jízdním kole, je
ještě větší prevít odpor proti svahu, který pokud se vyskytne,
užírá zdaleka nejvíce výkonu. Tuto skutečnost ovšem všichni
známe na vlastní kůži. Tabulka končí stoupáním 10%, které je
již poměrně velké a silnice s vyšším stoupáním musí být
označené značkou.
Aby
toho nebylo málo, výkon na kole asistenčního vozíku musí být
ještě zvýšen o účinnost převodů nacházející se mezi kolem
a motorem a to dle vztahu:
P –
výkon motoru [W]
Pv
– hnací výkon na kole asistenčního vozíku [W]
η
– účinnost
převodů [%]
(Předpokládejme pro
1 stupňový převod řetězem účinnost 95%)
Je pro mě hodně fajn tohle sledovat. :) Jako já nejsem moc na kola. Mnohem více mě baví třeba celoodpružené chopper koloběžky a tyhle věci. To mi přijde jako hodně fajn záležitost. :) A když je tam možnost zjištění toho, jak to kolo funguje po té praktické stránce, nikdy to nemůže být špatné. :)
OdpovědětVymazat